Bus og cykelparkering
Med Grønt visionstillæg til mobilitetsplanen forsøges det at forene målene i klimaplanen med fremtidens infrastrukturbehov fra mobilitetsplanen. Målet er at skabe bedre forhold for bløde trafikanter og rammer for bylivet, ikke kun gennem anlæg, men også i adfærd.
Dogmer for Grøn mobilitet
Vejle Byråd har vedtaget 10 dogmer for, hvordan vi vil arbejde med grøn mobilitet, og de ligger til grund for prioriteringen af indhold og indsatser i det grønne visionstillæg.
- Vi bevæger os grønt, fordi det giver et bedre nærmiljø med mindre støj, mere liv og mere sundhed
- De grønne transportformer prioriteres øverst
- Vi tænker grøn mobilitet fra fysisk planlægning til drift
- Vi er førende inden for elektrificering af transport
- Parkering anvendes aktivt som værktøj
- Den kollektiv trafik skal radikalt gentænkes
- Gentænk flertallets mobilitet under 5 km
- Det er let at cykle mellem Vejle og centerbyerne, og mellem hovedbyerne i Trekantområdet
- Vi gør det smart, vi tør afprøve ny teknologi, og vi baserer beslutninger på data
- Vi tør prøve tingene af.
Bærende elementer
Grøn mobilitet er ikke kun et spørgsmål om at opnå klimamålene. Grøn mobilitet giver en stor sundhedsgevinst, når man går og cykler. Grønne mobilitetsformer skaber desuden mindre trængsel trafikstøj og partikelforurening i vores byer, end når vi hver især tager bilen på arbejde.
I kommuneplanen
Grøn mobilitet set i et planlægningsmæssigt perspektiv betyder f.eks., at der arbejdes med mobilitetsknudepunkter strategiske steder, at kollektiv transport skal indtænkes i planlægningen, at infrastrukturen til bløde trafikanter prioriteres højt, samt at der arbejdes med at gøre det grønne valg til det nemme valg.
Grøn mobilitet understøtter både nærhedsprincippet ift. byplanlægning, det gode og sunde liv samt er med til at skabe rammerne for attraktive bymiljøer.